Just want to tell everyone that ISLAM IS THE REAL WAY OF LIFE

Sabtu, 21 Julai 2012

::Ramadhan : Madrasah Tarbiyah::

. بسم الله الرحمن الرحيم ، أول كلامي
رمضان المبارك  كريم 
Ramadhan, madrasah tarbiyah? Ramadhan itu sekolah ke? Hehehe.. Jangan salah faham. Madrasah yang ana maksudkan di sini adalah tempat kita mendidik diri kita supaya kita menjadi manusia yang lebih sempurna. 

Seperti mana yang kita semua sedia maklum, kewajipan puasa telah dinyatakan oleh Allah Subahanahu Wata'ala dalam kalam sucinya.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَىالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Al-Baqarah 2:183)


Kalau tanya maksud puasa, semua orang tahu menjawabnya, iaitu menahan diri daripada makan dan minum serta perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar (Subuh) sehingga terbenamnya matahari (Maghrib) dan disertakan dengan niat.

Gambar yang anda dapat lihat di atas adalah beberapa tatatertib yang perlu kita patuhi dalam kita menjalani ibadah puasa. Antaranya adalah,
- Tidak membazir masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah.
- Menjaga pandangan.
- Mempelajari ilmu agama.
- Membaca dan mempelajari Al-Quran.
- Solat fardhu pada awal waktu.

Banyak juga sunnah Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam yang kita boleh amalkan untuk menghidupkan lagi bulan yang penuh barakah ini seperti :
- Qiamullail.
- Solat tarawih.
- Iktikaf di masjid/surau.
- Bersedekah.
- Senyum dan salam.

Daripada Abu Said al-Khudri r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tidak seorang pun daripada hamba Allah yang berpuasa sahari dengan niat kerana Allah, melainkan akan Allah jauhkan mukanya daripada kepanasan api neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun lamanya.”
(H.R. Al-Bukhari dan Muslim)


Jangan kita rasakan buat ibadah banyak-banyak sepanjang bulan Ramadhan adalah perkara yang meletihkan anggota tubuh badan dan sia-sia. Ini kerana ganjaran yang berlipat ganda akan diberikan kepada mereka yang bersungguh-sungguh dalam melakukan ibadah-ibadah tersebut.

Sebuah hadith yang telah disebutkan oleh Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wassallam berkaitan dengan kelebihan orang yang berpuasa dengan bersungguh-sungguh;

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda; “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan, akan diampunkan segala dosa-dosanya yang terdahulu.”

(Bukhari & Muslim)


Sangat beruntunglah bagi orang yang bergelar muslim dan mu'min. Kenapa? Mana tak nya. Sepanjang bulan puasa ini, syaitan akan diikat, pintu syurga seluas-luasnya dan pintu neraka ditutup serapat-rapatnya. Inilah peluang keemasan yang tidak boleh dilepaskan oleh mereka kerana 30 hari yang hanya dijumpai setahun sekali ini adalah jalan alternatif bagi kita untuk memperoleh pahala sebanyak mungkin yang akan menjadi bekalan untuk menuju ke syurga dengan mudah.

Ganjaran yang diperoleh sekiranya beramal sepanjang Ramadhan juga disebutkan dalam sebuah hadith;

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata:” Melainkan puasa, kerana ia untuk-Ku dan Aku sendiri yang membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku.” Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan; kegembiraan semasa berbuka dan kegembiraan semasa menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau busuk.”

(Riwayat Bukhari & Muslim)


Semua orang inginkan syurga pada penghujung kehidupannya. Tapi, Allah bagi kelebihan kepada orang yang menganuti agama yang disukaiNya iaitu Islam supaya semua umat manusia sedar bahawa hanya agama Islam adalah agama yang paling sempurna dari seluruh aspek kehidupan seorang khalifah di muka bumi ini.

Biar kita berletih-letih di dunia kerana kebaikan yang kita telah lakukan, asalkan kita boleh hidup senang-lenang di akhirat nanti.


SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA SEPANJANG BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK


~ Moga-moga tajuk ini memberi manfaat kepada semua pembaca ~
モハマド  ジュワイディ  ビン  モハマド  ジョハリ 

0 comments:

Catat Ulasan