Just want to tell everyone that ISLAM IS THE REAL WAY OF LIFE

Sabtu, 19 Januari 2013

::Wanita Adalah Ujian Kepada Lelaki::

. بسم الله الرحمن الرحيم ، أول كلامي
Dunia ciptaan Allah Subhanahu Wata'ala ini telah dihiasi dengan pelbagai perhiasan yang sangat cantik, menarik, tertarik seperti tumbuh-tumbuhan, haiwan-haiwan, gunung-ganang dan sebagainya. Dan ketahuilah bahawa perhiasan yang paling cantik di muka bumi ini adalah WANITA.


Wanita boleh jadi perhiasan kepada dunia.
Dalam masa yang sama,
Wanita boleh jadi ujian kepada lelaki.

Kenapa?
Ada hadith telah menyebut tentang kenyataan tersebut ;


Daripada Usamah bin Zais R.huma dari Nabi SAW sabdanya, “Aku tidak tinggalkan selepas kematianku satu ujian kepada kaum lelaki yang lebih mencabar melainkan ujian dengan perempuan”. 
(H.R. Muslim)

Semasa di dunia, manusia tidak dapat lari daripada ujian Allah dan seberat-berat ujian ialah ujian dengan kaum wanita kerana kerap kali berlaku kecenderungan kepada wanita menyebabkan lelaki melakukan perbuatan yang menyalahi syarak seperti zina, rogol, buang anak dan sebagainya.

Dalam pada itu, Islam juga mengingatkan kaum lelaki supaya mengawasi diri daripada godaan wanita. Ini kerana wanita juga boleh jadi fitnah yang besar buat lelaki sepertimana hadith yang disabdakan oleh Baginda daripada Usamah Bin Zaid Radhiallahu 'anhu ;


Tidak ada suatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela-selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain daripada fitnah yang berpunca daripada kaum wanita.
(H.R. Bukhari, Muslim, Imam Ahmad, at-Tirmidzi, Nasa'i dan Ibnu Majah)


Wanita juga adalah daya penarik kepada kaum lelaki dari pelbagai aspek. Antara daya penarik yang paling kuat dan disukai ramai adalah kecantikan. Oleh kerana yang demikian, berwaspadalah dalam memilih calon pasangan hidup. Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam telah menggariskan beberapa panduan sebagaimana berikut ;

1. HARTA
2. KECANTIKAN
3. KETURUNAN
4. AGAMA ----- {FAKTOR PILIHAN UTAMA}

Di sini juga, kita boleh lihat betapa peritnya hidup seorang lelaki dalam menghadapi hidup bersama wanita selain dugaan yang diterima oleh seorang ibu yang melahirkan anak. Contohnya, perasaan seorang wanita sangat perlu dijaga dengan baik dek kerana mereka sangat sensitif terhadap sesuatu yang sememangnya menjadi lumrah hidup seorang wanita. Oleh itu, lelaki dan wanita sama-sama perlu bekerjasama untuk menjaga nama baik masing-masing supaya masing-masing boleh maju dalam segala aspek dan bidang yang diceburi.

Konklusinya, wanita boleh jadi sumber kebaikan dan juga boleh jadi sumber kejahatan buat kaum lelaki.

Pesan ana buat kaum wanita sekalian,
Jadilah wanita yang sebenar-benar perhiasan dunia iaitu dengan memelihara aurat dengan sempurna serta menanam sikap dan tingkah laku yang mahmudah dalam diri masing-masing. Dikhuatiri akan mengundang perkara yang tak diduga kepada diri anda juga jika anda tidak mengambil berat mengenainya.


MUSLIMAH SEJATI TONGGAK KEMAJUAN AGAMA


~ Moga-moga tajuk ini memberi manfaat kepada semua pembaca ~
モハマド  ジュワイディ  ビン  モハマド  ジョハリ 

1 ulasan: