Just want to tell everyone that ISLAM IS THE REAL WAY OF LIFE

Sabtu, 27 Ogos 2011

::Panduan Meningkatkan Daya Ingatan::

. بسم الله الرحمن الرحيم ، أول كلامي
Adakah anda sering lupa? Kemungkinan kemampuan otak anda untuk mengingat sudah mulai menurun.
Sebenarnya, lupa adalah proses permulaan mengingat sesuatu. Perlu anda ketahui, kemampuan daya ingat manusia umumnya terbahagi kepada tiga peringkat iaitu mengingat, merekam, dan mendapatkan kembali. Tapi, adakah daya ingatan boleh ditingkatkan ? Bagaimana caranya?


1. Sentiasa mengingati Allah

Yang paling penting ialah ingat Allah s.w.t. sentiasa dengan berzikir. Daya ingatan akan bertambah kukuh sekiranya tidak sesaat pun kita lupa kepadaNYA.



2. Mengamalkan puasa

Amalan berpuasa sunat juga baik kerana puasa juga boleh menajamkan minda.

3. Berdoa
Berdoalah kepada Allah s.w.t. agar anda diberikan kekuatan daya ingatan, hati yang tenang, dan minda yang cerdas.


4. Membaca dan menghafal Al-Quran

Sekiranya anda seorang Muslim, amalkan membaca Al-Quran walau sehelai muka surat setiap hari. Membaca Al-Quran dapat menerang jiwa, menenangkan perasaan dan menajamkan daya ingatan dengan lebih baik.



5. Relaksasi secara teratur

Salah satu cara yang paling efektif untuk meningkatkan ingatan adalah berusaha mengendorkan ketegangan seluruh otot tubuh sebelum mempelajari sesuatu yang baru. Mengikut kajian, relaksasi otot dapat mengurangkan kecemasan yang sering dirasakan seseorang ketika berusaha mempelajari hal baru.



6. Bersenam secara teratur

Selain meningkatkan kekuatan fizikal, bersenam juga dapat membantu fungsi ingatan kita dengan menjamin bekalan oksigen dan darah ke otak. Bersenam juga menstimulus endorfin, iaitu neurotransmitter yang terkait dengan perasaan senang, yang dapat meningkatkan keceriaan dan menjadi pemicu untuk pembelajaran dan ingatan. Setengah jam melakukan senaman sebanyak tiga kali dalam seminggu cukup untuk membantu pada peningkatan kekuatan otak.



7. Menjaga kesihatan

Tentunya gangguan kesihatan dapat mengganggu ingatan. Sebuah penelitian menunjukan bahawa dalam tempoh 25 tahun, lelaki penderita hipertensi akan kehilangan kemampuan kognitif hingga dua kali ganda dibandingkan lelaki bertekanan darah normal. Penelitian juga menunjukkan bahwa pada usia 70-an, seseorang tidak akan mudah mengalami penurunan kemampuan kognitif jika mereka tetap aktif secara fizikalnya.



8. Cukup tidur

Kurang tidur dapat mengurangkan kemampuan seseorang untuk mengingat informasi yang kompleks. Penelitian di Universiti de Lille, Perancis, mengindikasikan bahawa otak memerlukan tidur untuk mempertahankan kemampuan mengingat informasi yang kompleks.



9. Tidur nyenyak

Tidur malam yang nyenyak, sangat baik untuk ingatan anda. Penelitian menunjukkan, orang yang terbangun ketika sedang bermimpi tidak mampu mengolah memori dari hari sebelumnya. Jadi, ia mudah lupa.



10. Istirahat cukup

Istirahat yang cukup amat penting supaya otak berfungsi secara maksimum, otak memerlukankan istirahat untuk mengendapkan dan mengkonsolidasikan ingatan. Istirahat yang diperlukankan otak bervariasi, bergantung pada kerumitan dan kebaruan informasi, serta pengalaman orang yang bersangkutan. Cara yang baik adalah memberi waktu istirahat otak 3 hingga 10 minit setelah otak beraktiviti selama 10 hingga 50 minit.



11. Kembangkan sikap mental positif

Gantilah setiap sikap mental negatif atau kritik terhadap diri sendiri menjadi sikap yang positif, kerana hal itu akan menimbulkan rasa keyakinan diri yang berpengaruh positif terhadap daya ingat.



12. Mengawal tekanan

Tekanan hanya akan membuat jiwa anda tidak tenteram dan menyebabkan kesihatan anda terganggu. Anda juga lebih cenderung untuk menjadi seseorang yang tidak peka dengan keadaan persekitaran. Anda tidak dapat berfikir dengan jelas dan daya ingatan anda juga terjejas. Oleh itu, kawal tekanan anda dengan baik seperti bermeditasi, membaca Al-Quran, yoga, sauna, aromaterapi dan sebagainya.



13. Elakkan kemurungan

Kemurungan dalam hidup akan menyebabkan hidup anda tidak ceria. Anda sentiasa berada dalam keadaan tidak segar dan rasa kecewa. Lama-kelamaan ia turut menjejaskan daya ingatan anda dan membuat anda tidak hirau dengan persekitaran anda. Ubatilah kemurungan sebelum menjadi serius dengan berjumpa psikiatri atau beramal ibadah mendekatkan diri kepada Tuhan.


14. Gizi makanan seimbang

Pilih makanan yang rendah lemak dan rendah kalori, serta memperbanyak minum air putih. Air putih dapat membantu pencernaan dan pernafasan, meningkatkan kapasiti pembawaan oksigen dalam darah, serta mempertahankan kesihatan sel.



15. Berhati – hati dengan pengambilan vitamin atau makanan tambahan

Sesetengah produk yang dijual di kaunter atau farmasi tidak sesuai dengan kita. Ada yang kononnya dapat meningkatkan daya ingatan. Tetapi sebaliknya ada yang memberi kesan sampingan. Oleh itu, lebih baik jika kita mendapatkan vitamin yang diperlukan oleh tubuh badan kita dengan pemakanan yang seimbang atau rujuk dahulu doktor yang bertauliah sebelum membeli makanan tambahan



16. Awasi pengambilan ubat

Daya ingat mungkin menjadi lemah dengan pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti pil hormon, ubat darah tinggi, anti-kemurungan dan sebagainya. Jika anda menghadapi masalah daya ingatan disebabkan pengambilan ubat, konsultasi dengan doktor. Jangan mengambil ubat tanpa arahan doktor.



17. Fokus

Daya ingatan dapat dilancarkan sekiranya anda sering fokus dalam sesuatu, contohnya matlamat hidup. Anda juga dapat belajar fokus dengan menumpukan fikiran anda pada sesuatu perkara dan mencatatkan apa yang anda fikirkan. Fokuskanlah segenap perhatian terhadap hal-hal yang penting di dalam memori anda bila anda sedang beristirahat dan rileks. Kalau anda mencuba mengingat sesuatu pada saat anda sedang lelah, maka besar kemungkinan anda akan kecewa.



18. Alihkan diri anda

Belajarlah berkonsentrasi di tengah-tengah kebisingan. Cubalah membaca buku dengan radio berbunyi nyaring. Cubalah menonton dua televisyen sekaligus. Kemudian cubalah mengingat apa yang anda baca, lihat dan dengar. Hal ini akan mengajar anda, bagaimana mengabaikan yang tidak penting dan langkah penting meningkatkan daya ingat anda.



19. Minat dan kepentingan

Salah satu hal yang membuat kita memiliki daya ingat yang baik adalah adanya minat. Seorang setiasusaha yang mencintai pekerjaannya dapat mengingat puluhan nama dan nombor telefon orang-orang yang biasa dihubunginya. Otak memiliki mekanisme automatik untuk melupakan hal-hal kurang penting dan otak cuma mengingat hal-hal yang kita perhatikan secara khusus.


20. Libatkan emosi

Peningkatan ingatan tentang suatu kejadian terkait erat dengan peningkatan emosi. Pengalaman yang melibatkan emosi akan lebih mudah diingat daripada pengalaman biasa.



21. Kembangkan ketajaman indera

Cubalah praktikkan ketrampilan pengamatan dan belajar memperhatikan sesuatu dengan menggunakan seluruh indera kita terutamanya penglihatan dan pendengaran. Jika ingin mengingat sesuatu, berhentilah sejenak, perhatikan dan catat apa yang ingin kita lihat dan dengar.



22. Berbicara sendiri

Kita juga boleh berbicara sendiri tentang sesuatu yang kita rencanakan. Misalnya, "Saya harus membeli susu dalam perjalanan pulang nanti." Juga tentang sesuatu yang telah kita lakukan. Misalnya, "Saya telah mengunci pintu." Mungkin kedengarannya agak pelik, tapi terbukti sangat efektif. Di sini telinga kita menguatkan ingatan kita. Tapi ingat, mengucapkannya tidak perlu secara kuat supaya tidak menimbulkan pertanyaan di benak orang.



23. Mencatat

Catatlah hal-hal penting dalam aktiviti anda, kemudian camkan baik-baik. Menghafalkan sesuatu secara tertulis banyak membantu mengembalikan daya ingat anda.

24. Merinci maklumat
Rincilah menjadi beberapa unit dan sub kategori lebih kecil yang benar-benar dapat dilaksanakan sebelum mengingatnya. Untuk belajar menghafalkan nama-nama ibukota dari dua puluh negara, rincilah negara-negara itu menjadi lima kelompok yang masing-masing terdiri dari empat negara, atau enam kelompok yang terdiri dari tiga negara dari satu kelompok yang terdiri dari satu negara.


25. Menata fikiran

Membentuk urutan informasi (mengelompokkan informasi) akan membuat sesuatu lebih mudah diingat. Ini juga akan mempermudah otak untuk mengingat kembali apa yang telah dipelajari dan diketahui.



26. Mnemonics

Untuk mengingat daftar pendek nama atau barang yang akan dibeli, pilih huruf pertama setiap perkataan. Kalau Anda perlu membeli sikat, hanger, oren dan penyapu. Ingatlah SHOP.



27. Sistem rumusan atau kod

Susunlah berbagai gagasan yang harus dipelajari di dalam suatu sistem rumusan atau kod untuk lebih mudah mengingatnya. Misalnya, cara belajar lima langkah yang disebut SQ3R yaitu Survey (penelitian), Question (pertanyaan), Read (membaca), Recite (mengulang-ulang) dan akhirnya Review (memeriksa).

28. Bayangkan dan kaitkan
Jika anda sulit mengingat nama, cubalah membayangkan. Kaitkan nama orang dengan suatu idea, simbol, orang, benda atau perbuatan, kemudian buat gambaran mental benda itu. Untuk mengingat nama Neil, misalnya, bayangkan orang yang sedang mengail. Pembentukan irama juga dapat memperkuat hubungan. Jika Larry memilki janggut, cubalah mengingatnya sebagai "Hairy Larry."

29. Peta minda
Peta minda merupakan kaedah yang berkesan untuk mendapatkan unuk mendapatkan maklumat daripda ingatan untuk ditukarkan menjadi bentuk yang boleh dilihat. Ada juga yang mengatakan bahawa penggunaan peta minda akan menambahkan perseimbangan otak kiri dan otak kanan kerana prta minda merangkumi semua aspek bahasa, analitis, reka bentuk, matematik, deria, dan sebagainya dalam usaha keseluruhan.


30. Katakan berulang kali

Untuk meningkat ingatan anda tentang sesuatu maklumat atau tarikh, katakan dengan kuat dan berulang kali sehingga anda benar-benar ingat akan maklumat tersebut. Bila kita membaca sesuatu, yang dapat kita ingat hanya sekitar 20%. Dengan mengulangi pembacaan keesokan harinya, lalu minggu berikutnya, sebagian besar informasi yang kita baca akan kita ingat.



31. Permainan

Bermain sesuatu permainan seperti board games dapat merangsang minda. Contohnya, catur, scrabble (Sahibba) dan Monopoli. Selain itu, teknologi sekarang lebih baik seperti permainan komputer dan Playstation. Pilihlah jenis permainan yang mencabar minda.



32. Bermain dengan angka

Asahkan minda anda dengan cuba bermain dengan angka seperti mengingati nombor telefon rakan-rakan. Selain itu, anda boleh menghubungkaitkan angka-angka tersebut dengan sesuatu bagi meningkatkan daya ingatan.


33. Latihan mental
Penelitian menunjukkan bahwa rangsangan mental dapat menjaga otak sehat dan
meningkatkan kekuatan daya ingat. Orang yang memiliki daya ingat yang baik cenderung memiliki pelbagai keinginan dan dapat mengatasi tentangan latihan mental. Latihan mental dapat menggunakan teknik seperti puzzle, teka-teki dan minat pada bidang sosial dan budaya.


34. Tentanglah diri sendiri

Otak memproduksi senyawa kimia neurotransmitter yang membawa maklumat antara sel yang terlibat dalam ingatan. Ketersediaan neurotransmitter ini akan meningkat apabila otak sering digunakan untuk menyelesaikan tentangan yang menuntut pemecahan masalah.



35. Banyak membaca

Jadikan amalan membaca sebagai kegiatan harian. Membaca dapat meluaskan pengetahuan, mengembangkan minda dan menajam daya ingatan. Cuba ingat sedikit-sebanyak fakta yang terkandung di dalam bahan bacaan.



36. Belajar sesuatu yang baru

Cubalah aktifkan pemikiran anda dengan mempelajari sesuatu yang baru misalnya

Bahasa Jepun, kursus kemahiran jangka pendek, menjahit, atau menghadiri ceramah dan motivasi.




37. Belajar mengikut tahap waktu.

Jalankan proses belajar dalam beberapa tahap waktu. Mulailah untuk setiap tahap baru dengan memeriksa apa yang telah anda ingat sebelumnya agar hal-hal itu dapat terbentuk lebih kuat di dalam memori.



38. Memanfaatkan waktu terluang

Manfaatkan waktu-waktu terluang, misalnya pada saat anda tengah menunggu bas, untuk mengingat-ingat sesuatu. Bawalah buku catatan kecil di dalam saku agar anda dapat merujuk kembali dengan lebih mudah dan cepat apa-apa yang perlu anda ingat.


39. Mendengar muzik klasik

Menurut Dr. Frances Ranscher dan Dr. Gordon Show, peneliti dari Universiti California, AS, orang yang sering mendengarkan muzik klasik akan mengalami peningkatan kemampuan penalaran. Menurut penulis The Mozart Effect, Don Campbell, mendengarkan muzik klasik juga akan membantu ingatan dan pembelajaran.




~ Moga-moga tajuk ini dapat memberi manfaat kepada semua pembaca ~
モハマド  ジュワイディ  ビン  モハマド  ジョハリ

0 comments:

Catat Ulasan