Just want to tell everyone that ISLAM IS THE REAL WAY OF LIFE

Ahad, 6 November 2011

::Pengorbanan Hari Raya Haji::

. بسم الله الرحمن الرحيم ، أول كلامي
Eid-ul-Adha adalah salah satu daripada perayaan-perayaan khas yang disambut oleh umat Islam tanpa mengira hakikat bahawa mana-mana jua orang Islam, perayaan Eid-ul-Adha disambut dengan banyak semangat. Pada tahun ini ia jatuh pada hari ke-6 November, 2011.

Umat ​​Islam merayakan perayaan Eid-ul-Adha dalam kenangan kesediaan Nabi Ibrahim untuk mengorbankan anaknya Ismail as kepada Allah. Pada Eid-ul-Adha Islam mengorbankan binatang ternakan mereka, seperti kambing, biri-biri, lembu, unta sebagainya korban haiwan ini dibuat oleh orang Islam untuk memberikan penghormatan kepada Nabi Ibrahim, kerana beliau bersedia untuk mengorbankan anaknya, tetapi Allah memberinya Biri-biri untuk korban.

Sambutan Eid-ul-Adha berlaku selepas Haji dan perayaan Eid-ul-Adha disambut pada hari kesepuluh bulan terakhir tahun Islam, Duhl-Hijja. Eid-ul-Adha dikenali melalui beberapa nama di seluruh dunia dan perayaan korban ini dirayakan selama beberapa hari di beberapa kawasan di negara ini. Ia dilihat bahawa umat Islam menyambut perayaan ini dengan keseronokan yang hebat tidak kira di mana mereka berada.

Bulan Islam bermula pada akhir hari, pada hari apabila bulan sabit mula berkuat pandangan selepas bulan baru yang boleh dilihat dengan mata kasar. Ia dilihat bahawa pemerhatian bergantung kepada beberapa faktor seperti:


  • Keadaan iklim semulajadi
  • Ketinggian bulan pada akhir hari
  • Jarak bulan kepada matahari semasa matahari terbenam
  • Masa antara matahari terbenam
  • Tahap pencemaran dalam atmosfera
  • Ketepatan mata penonton


Jadi penglihatan bulan di mana-mana tempat di bumi tidak boleh diramalkan lebih awal dan dengan itu perayaan Eid-ul-Adha ini dirayakan pada hari-hari yang berbeza di beberapa tempat di seluruh dunia.




~ Moga-moga tajuk ini memberi manfaat kepada semua pembaca ~
モハマド  ジュワイディ  ビン  モハマド  ジョハリ

0 comments:

Catat Ulasan