Just want to tell everyone that ISLAM IS THE REAL WAY OF LIFE

Isnin, 23 Januari 2012

::Sudah Bersedia Untuk Mati?::

. بسم الله الرحمن الرحيم ، أول كلامي
Alhamdulillah, Allah Subhanahu Wata'ala Yang Maha Berkuasa ke atas setiap sesuatu telah memberikan peluang kepada ana dan semua pengunjung untuk menjalani serta meneruskan kehidupan sebagai makhluk yang bergelar manusia. Cukup indah dan seronoknya hidup ini dengan adanya segala kemewahan yang kita sedang nikmati ini yang mana ia datang kepada kita tanpa kita sedari.


Seronokkan hidup? Rasa macam tidak mahu mati saja. Rasa macam nak semua yang 'best-best' itu sentiasa berada di sekeliling kita. Tapi, apakan daya. Semua itu hanyalah keseronakan yang sementara manakala keseronokan yang hakiki adalah ketika berada di syurga. Mati tetap perlu kita hadapi sepertimana yang telah dinyatakan oleh Allah Subhanahu Wata'ala dalam kalamNya :


كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.
(A-li'Imraan 3:185)

Sebelum kita merasai kematian, adakah kita telah bersedia untuk mengahadapinya? Adakah kita semua telah cukup amalan sebagai bekalan untuk dibawa ke padang Mahsyar kelak? Adakah kita sudah melaksanakan semua rukun Iman dan rukun Islam? Adakah kita telah melaksanakan segala yang disuruh dan meninggalkan segala yang dilarang oleh Allah dan RasulNya, Muhammad Sallallahu 'alaihi Wasallam?

Ingatlah, Allah Subhanahu Wata'ala telah mengingatkan kepada kita bahawa kita perlu bertaqwa kepada Allah Subhanahu Wata'ala dengan sebenar-benar taqwa serta mati dalam keadaan Islam. Perkara ini juga telah dinyatakan dalam ayat Allah Subahanhu Wata'ala dalam Al-Quran :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
(A-li'Imraan 3:102)

Sudahkah kita bersedia mengahadapi maut? Fikir-fikirkanlah.


~ Moga-moga tajuk ini memberi manfaat kepada semua pembaca ~
モハマド  ジュワイディ  ビン  モハマド  ジョハリ

0 comments:

Catat Ulasan