Just want to tell everyone that ISLAM IS THE REAL WAY OF LIFE

Ahad, 6 November 2011

::Menjadi Orang Berilmu::

. بسم الله الرحمن الرحيم ، أول كلامي
Ingin ana bawakan satu tajuk yang sangat penting dalam kehidupan seharian kita. Ia merupakan perkara yang wajib dituntut oleh semua umat Islam. Ia adalah berkaitan dengan ILMU.

Bukan  mudah untuk menjadi orang yang berilmu, namun tidak sukar juga untuk mendalami ilmu pengetahuan sehingga menjadi ilmuan. Ia bergantung kepada diri sendiri, dalam masa yang sama di atas takdir Allah Subhanahu Wata’ala.

Firman Allah Subhanahu Wata’ala :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ ۖ وَإِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ
“Allah meninggikan darjat orang-orang Yang beriman di antara kamu, dan orang-orang Yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat.”
(Surah Al-Mujadilah : Ayat 11)

Menjadi seorang yang berilmu adalah sebuah penghormatan dan kemuliaan. Banyak hadith dan firman Allah yang menggambarkan betapa tingginya darjat orang yang berilmu.

Firman Allah Subhanahu Wata’ala :

وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ
“Dan tidaklah sama orang buat Dengan orang Yang Melihat. Dan tidaklah sama gelap-gelita Dengan cahaya Yang terang-benderang, Dan tidaklah sama suasana Yang teduh Dengan Yang kencang panasnya.”
(Surah Fathir : Ayat 19 – 21)

Berdasarkan ayat di atas, Allah menggambarkan orang yang berilmu seperti seorang yang celik matanya, manakala orang yang jahil seperti seorang yang buta matanya. Sungguh tinggi perumpamaan yang digambarkan Allah terhadap orang yang berilmu.

Hakikat kemuliaan dan tingginya darjat orang yang berilmu dikukuhkan lagi dengan sabda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Sabda Baginda :

“Barangsiapa yang menempuh satu jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan permudahkannya untuk masuk syurga. Malaikat akan mengepakkan sayapnya ke atas pencari ilmu, kerana mereka suka dengan apa yang dilakukannnya.”


Semua makhluk yang ada di langit dan bumi bahkan ikan di air juga sentiasa memohon keampunan bagi orang yang berilmu. Kelebihan orang yang alim mengatasi kelebihan ahli ibadah.




*Dipetik daripada Dhiya’uddin SMAP Labu (29 Januari 2010)


~Moga-moga tajuk ini sedikit sebanyak memberikan manfaat kepada semua pembaca.~
モハマド  ジュワイディ  ビン  モハマド  ジョハリ

0 comments:

Catat Ulasan