Just want to tell everyone that ISLAM IS THE REAL WAY OF LIFE

Selasa, 8 Januari 2013

::Aurat Dan Ikhtilat (Bahagian 1)::

. بسم الله الرحمن الرحيم ، أول كلامي
Saya rasa semua orang pernah dengar perkataan aurat dan ikhtilat. Cuma yang menjadi masalah kita berkaitan dengan kedua-dua perkataan tersebut adalah cara kita nak memahaminya. Jadi, untuk post ini, ana akan menjelaskan sedikit sebanyak menganai istilah AURAT dan IKHTILAT. Jom sama-sama fahamkannya untuk lebih dekat dengan Pencipta.


وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ
Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.
(Surah Al-An'am : Ayat 116)

Perkataan ikhtilat itu pada adatnya bermaksud pergaulan. Di dalam konteks Islam, ikhtilat boleh diertikan sebagai suatu bentuk pergaulan secara bebas yang melibatkan lelaki dan wanita ajnabi. Ia merupakan satu bentuk pergaulan yang ditegah oleh Islam. Sesungguhnya mengambil mudah persoalan ikhtilat boleh membuka ruang kepada maksiat yang berleluasa dalam masyarakat tanpa kita sedari. Tambahan pula, kemajuan era teknologi sekarang ini, ikhtilat bukan sahaja melibatkan perjumpaan antara lelaki dan wanita yang ajnabi malah dengan kemudahan yang ada seperti Facebook, Skype, Twitter dan lain-lain telah menjadikan jarak yang jauh didekatkan, masa yang berbeza tidak menjadi masalah, begitu juga dengan kos perhubungan. Budaya ini terus menjadi darah daging masyarakat kita terutamanya pemuda pemudi Islam. Hakikatnya, ikhtilat akan menjuruskan pelakunya kepada lembah penzinaan dan membawa kepada tercalarnya maruah seseorang.



Dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah, aurat lelaki ialah antara pusat dengan lutut, ini termasuk lelaki antara lelaki dan perempuan antara perempuan. Berbeza pula dengan aurat perempuan dengan lelaki ajnabi. Auratnya ialah semua anggota badan kecuali muka dan tapak tangan sahaja. Jadi, adakah kita benar-benar sudah menutup aurat kita dengan sempurna?

"Ku RELA stokin kakiku BASAH terkena air yang melimpah daripada TERKENA PERCIKAN API NERAKA.. Ku RELA berpanas memakai jubah MENUTUP segala aurat yang ku JAGA daripada ku berendam dalam LAUTAN NERAKA.. Ku RELA rambutku disimpan RAPI terpelihara juga TUDUNGku labuh ke bawah dada daripada GANTUNG rambutku sehingga MENDIDIH OTAK derita.."

Allah Subhanahu Wata'ala berfirman ;

 وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ
..dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka..
(Surah An-Nur : Ayat 31)


Perempuan muslimah yang sopan, berbeza pakaian mereka dari perempuan-perempuan yang lain. Dia juga tidak berakhlak buruk, dengan itu setiap yang memandang pakaian dan akhlaknya, pasti akan menghormati dan menyeganinya.

*Dipetik daripada Al-Marjan SMAP Labu (29 September 2012)

~ Moga-moga tajuk ini memberi manfaat kepada semua pembaca ~
モハマド  ジュワイディ  ビン  モハマド  ジョハリ 

0 comments:

Catat Ulasan